جهت کسب اطلاعات تکمیلی در ارتباط با دوره ها و کارگاه ها و امکانات متنوع خانه کودک بشری با ما در تماس باشید.

اطلاعات تماس
تهران-بزرگراه ارتش-شهرک قائم -میدان نیایش-ابتدای بلوار گلها-نبش کوچه بنفشه 2- پلاک 2
boshrakidhouse@gmail.com
02122453069 - 02122449550
Follow Us

بسمه تعالی

آشنایی با دیدگاه ها، اهداف و ماموریت های خانه کودک بُشری مقدمه

جامعه پذیری یا همان تربیت اجتماعی با هدف تربیت شهروند الگو یا انسان صالح از مهمترین و کلیدی ترین مباحثی است که باید مورد توجه همه مصلحان، مسئولین فرهنگی کشور و خانواده ها قرار گیرد.

امروزه کشور ما با مشکلات زیادی در خصوص  دستیابی به توسعه و دفع آسیبهای اجتماعی مثل آمار بالای طلاق، پائین بودن راندمان کار و شاخص کار مفید در کشور، تعداد پرونده های دادگستری و تعداد بالای معتادان مواجه است که می توان گفت اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران را درگیر نموده است.

به نظر می رسد نهاد های جامعه پذیری مثل خانواده، محیط های آموزشی، گروه هم سالان و رسانه های جمعی این وظیفه را بخوبی انجام نمی دهند.

به اذعان بسیاری از کار شناسان، جامعه پذیری شهروندی، در کودکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بخصوص تا سن شش سالگی. و در این سنین، خانواده ها، خانه های کودک و مهدهای کودک نقش بسیار مهمی در این عرصه بر عهده دارند.

نکته بسیار مهم این است که والدین و خانه های کودک در صورتی می توانند نقش خود را به خوبی ایفا نمایند که:

  • حائز شرایط مناسب به لحاظ محیط مناسب، مربیان با تجربه، آشنائی والدین و خانه های کودک با اصول و الگوهای جامعه پذیری شهروندی باشند
  • برای پرورش فرزندانی متعادل، دارای مهارتهای اجتماعی لازم، موفق و در مجموع انساااان فرزانه و پیشرو دست به دست هم داده و با استفاده از روش های علمی به اهداف عالی خود نائل آیند.

 

ضرورت و اهمیت

توسعه، پیشرفت، رفاه، آرامش و سلامت جامعه در پرتو جامعه پذیری اصولی، منطقی و کاربردی حاصل می گردد. تربیت و پرورش انسانهای کارآمد، خلاق، خوش فکر، مسئولیت پذیر، منطقی، نقد پذیر و … نیز بدون وجود چنین جامعه پذیری ممکن نیست. بدیهی است که پایه های جامعه‌پذیری شهروندی اصولاً در سنین اولیه و در کودکی شکل می گیرد  .

شرایط جهان معاصر, حضور و رقابت های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در عرصه های ملی و بین المللی, گسترش شهرنشینی, پیچیده شدن روابط اجتماعی و نیاز به یک جامعه سالم و پویا، همه و همه ضرورت جامعه پذیری شهروندی یعنی مجهز شدن آحاد جامعه و تسلط آنها به مهارت های لازم برای زندگی اجتماعی سالم و موفق را روزافزون ساخته است.

گسترش رسانه های جمعی وشبکه های اجتماعی علیرغم فواید بسیار زیاد، اثرات مخربی نیز بر روی خانواده ها و خصوصاً بر روی کودکان، جوانان و نوجوانان می گذارند. و تنها راه مصون ماندن ایشان مجهز شدن به توانمندی ها و مهارتهای فکری و اجتماعی است که می تواند آنها را در برابر این آسیب ها حفظ نماید. و اصولاً بهتر اساس چنین مهارت هایی که در قالب جامعه پذیری شهروندی یا به زبان ساده ساخت شالوده فکری مناسب و قدرت تحلیل و استدلال است، در کودکی پایه ریزی شود.

اتو کلاین برگ متفکر و روان شناس غربی فرزند را پدر بشر می داند ،به این معنا که فرزندِ خانواده است که رسالت تداوم نسل ها را بر عهده دارد و چگونگی زندگی نسل آینده را رقم می زند. از این منظر، کودکان امروز ترسیم کننده آینده جامعه هستند و شخصیت آنان در سنین اولیه شکل می‌گیرد. واقعیت های اجتماعی موجود نشان می دهد که خانواده های ایرانی آگاهی لازم را برای دستیابی به اهداف فوق الذکر ندارند. و مشغله های آنان و پیچیدگی وضع موجود مانع از آن است که بتوانند به تنهایی این وظیفه خطیر را انجام دهند.

خانه های کودکی که دارای دانش کافی برای پرورش کودکان در جهت رسیدن به اهداف مورد

نظر هستند میتوانند تاثیر شگرفی درارتقاء توانمندی خانواده ها در پرورش نسل آینده و همچنین  جامعه پذیری شهروندی کودکان برای پایه گذاری جامعه ای نوین ، توانمند و با ایمان داشته باشند. در مجموع می توان گفت خانه های کودک می توانند با ایفای نقش خود در جهت جامعه‌پذیری شهروندی و پرورش فرزندان از طریق بکارگیری روش های علمی، کشور را در دستیابی به اهداف زیر یاری نمایند:

  • پرورش شهروند الگو یا انسان صالح
  • ارتقاء کیفیت زندگی
  • رسیدن به توسعه پایدار
  • کاهش آسیب های اجتماعی
  • بستر سازی صلح جهانی

 

هدف عالی و نهایی خانه کودک بُشری

 

هدف نهایی خانه کودک بشری پرورش انسان هایی است که دارای ویژگی های زیر باشند:

  • – مسئولیت پذیری
  • – منطقی بودن (حل مسئله، رعایت حقوق دیگران)
  • – شناخت حقوق شهروندی و استیفای آن از طریق روش های منطقی
  • – نقد پذیری و اصلاح پذیری
  • – خلاقیت
  • – مهربانی، گذشت، احسان (بخشش)
  • – تقویت روحیه استقلال طلبی، اعتماد به نفس و عزت نفس
  • – شاد بودن (نشاط و پویایی
  • – صداقت و راستگوئی
  • شکل گیری و تقویت پایه های ایمانی
  • مهارت های ارتباطی مثل سلام کردن، گفتگو کردن، بازی کردن، کارگروهی
  • انس با کتاب و مطالعه
  • احترام به پدر و مادر، مربیان و همسالان
  • آرامش و کنترل خشم
  • – نظم و قانون مداری
  • – تقویت هوش هیجانی(EQ)
  • – شکوفا نمودن ضریب هوشی(IQ) از طریق بازی های فکری و جمعی
  • – تقویت مهارت های تعادلی و حرکتی (از طریق ورزش و بازی)
  • – افزایش اطلاعات عمومی

 

برنامه ها

برنامه های اجرائی و طرح درس خانه کودک بشری بصورت ترمیک و در قالب دوره ها و کارگاههای گوناگون به نحوی طراحی و اجرا می شود که راهکار های عملی بصورت طبقه بندی‌شده ، تکاملی و بر اساس سن کودک بتواند ما را به هدف کلی مورد نظر برساند. شایان ذکر است این برنامه ها از طریق نقاشی، بازی، قصه، نمایش و بازدید از مراکز فرهنگی، هنری، شاغلی ،تفریحی، پارکها، باغ وحش، کتابخانه و …خواهد بود.

 

ماموریت ها

خانه کودک بُشری ماموریت های زیر را برای خود تعریف نموده است:

-آموزش و پرورش مهارت های اجتماعی و فردی کودکان

-تولید محصولات فرهنگی، هنری ویژه کودکان در راستای اهداف تعیین شده

-تربیت مربیان کارآمد در راستای اهداف تعیین شده

-تعامل و هم افزایی با فعالین و مراکز داخلی و خارجی مرتبط با موضوع کودکان

-ارتقاء آگاهی و مهارت والدین با هدف تربیت فرزندان با ویژگی های یاد شده  ازطریق موارد  ذیل:

1- ارتقاء دانش و مهارت های والدین

منظور از دانش والدین آگاهی ایش ان از اصول و الگو های تربیتی است و نه تحصیلات ایشان. چه بسیار والدینی که دارای تحصیلات عالیه هستند اما در خصوص چگونگی تربیت فرزندان دانش کافی و لازم را ندارند

 

2- افزایش انگیزه والدین

منظور از انگیزه والدین تنها خواستن صرف نیست بلکه منظور انگیزه ای قوی است، به گونه ای که برای جامعه پذیری شهروندی فرزندان، وقت کافی بگذارند و برای کسب آگاهی های لازم و بدست آوردن مهارت های مورد نیاز برای تربیت اجتماعی آنان تلاش مجدانه نماید. بسیاری از والدین را می بینیم که دوست دارند فرزندانشان انسانهای مفید و کارآمدی باشند اما انگیزه لازم را برای سرمایه گذاری وقتی، مادی و معنوی در این زمینه ندارند.

 

3- آگاه نمودن والدین به جایگاه الگوئی خود

از بسیاری از بزرگان نقل شده است، فرزندان ما آن گونه نمی شوند که ما می خواهیم بلکه آن گونه میشوند که ما هستیم. بسیاری از والدین دوست دارند فرزندانشان پرکار باشند یا راستگو، منطقی، نقدپذیر و مسئولیت پذیر باشند. لازم است به این آگاهی برسند که اگر خودشان به این صفات متصوف نباشند عموماً چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. نقش الگوئی والدین یک امر مسلم در نظریه های اجتماعی می باشد و ضروری بنظر می رسد که خانواده ها به این امر واقف گردند.

 

4- آگاه نمودن والدین در خصوص نیاز به تغییر وضع موجود

منظور از آگاهی والدین به تغییر وضع موجود، وضعیت موجود در خصوص جامعه پذیری است. با توجه به شرایط فرهنگی کشور که در در ابتدا در باره آن مطالبی ارائه گردید،  قصد بر این است که، والدین آگاه شوند که بخش اعظم مشکلات اجتماعی به جامعه پذیری نامناسب مربوط است و ضروری است این وضعیت تغییر نماید.

 

5- ترغیب والدین به تصمیم گیری جدی برای تغییر وضع موجود

در مواردی خانواده هایی وجود دارند که از وضع موجود جامعه پذیری نامناسب آگاه هستند و اعتقاد دارند تربیت اجتماعی در جامعه ما بطور مناسب انجام نمی پذیرد اما هیگچونه انگیزه و تصمیمی برای تغییر وضع موجود ندارند .یا اینکه فکر می کنند این کار شدنی نیست. لازم است برای ایشان تبیین گردد که این کار شدنی است.

امید است با توکل به خداوند بزرگ و همکاری والدین عزیز بتوانیم در به ثمر نشستن حاصل عمر خانواده های محترم و پرورش فرزندانی با کفایت، توانمند و فرزانه موفق باشیم.

 

حمید بابایی

جامعه شناس

 مدیر و موسس مرکز فرهنگی بشری